PANTANG LARANG ANAI-ANAI


Rawatan bagi kerja-kerja menghapuskan anai-anai perlu dilakukan secara menyeluruh. Pada mulanya kerja-kerja mengesan serangan anai-anai dikesan di tempat-tempat tertentu. Kebiasaannya serangan anai-anai berlaku adalah dikawasan yang lembap seperti di kawasan tandas, bawah tangga-tangga tersebut mempunyai lantai yang dilapikkan dengan kayu pakir.

Kerja-kerja ini boleh dilakukan oleh pemilik rumah sendiri. Bagi mengelakkan serangan anai-anai dari merebak, jangan buat semburan dengan menggunakan racun penyembur nyamuk. Ia hanya akan mengakibatkan anai-anai beredar ke kawasan lain. Ini adalah kerana laluan tersebut diganggu dan anai-anai rasa terancam.

Untuk mendapat keputusan yang baik dan bijak anda perlulah bertanya kepada mereka yang arif tentang anai-anai dan serangga perosak bagi mengelakkan serangan anai-anai merebak dengan lebih banyak di dalam rumah anda.Atau anda boleh mendapatkan khidmat nasihat dari syarikat kawalan serangga perosak bagi mengatasi masalah tersebut.

Adalah dinasihatkan agar mendapatkan rawatan dengan segera jika terdapat serangan yang serius.Ini adalah kerana dapat mengelakkan kerosakan yang lebih teruk lagi.Rawatan perlu dilakuakan di dalam dan di luar rumah tidak kira menggunakan kaedah moden mahupun tradisional.